Meer dan de helft van de kandidaten verwacht binnen een maand geplaatst te zijn?

Nieuw onderzoek belicht de redenen waarom talent sneller weer met een arbeidsbemiddelingsbureau in zee zal gaan

8 november 2023 — ROTTERDAM —   Uitzendkrachten verwachten dat arbeidsbemiddelingsbureaus hen in één keer plaatsen in banen die bij hen passen. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van Bullhorn, wereldwijd marktleider in software voor de uitzend- en recruitmentindustrie. Wanneer dit slaagt, wordt de waarschijnlijkheid van werknemers in België en Nederland om opnieuw met een bureau te werken met 45% verhoogd. Van de meer dan 1.000 uitzendkrachten die wereldwijd zijn ondervraagd, zou 68% weer met hun arbeidsbemiddelingsbureaus werken, een stijging ten opzichte van 57% van de uitzendkrachten die in 2022 zijn ondervraagd. Maar er blijft ruimte voor verbetering: voldoen aan de verwachtingen van medewerkers in elke fase van het wervingsproces kan die loyaliteit aanzienlijk vergroten.

Over het algemeen lijken uitzendkrachten meer tevreden over hun ervaring met het werken met arbeidsbemiddelingsbureaus. In 2023 overweegt 57% van de uitzendkrachten wereldwijd om dit tijdelijke werk te verlaten voor een vaste baan als die beschikbaar is, tegenover 64% in 2022. Toch, met een toename in de afhankelijkheid van werkgevers van flexibele arbeidskrachten en een aanhoudend tekort aan beschikbare werknemers, is het belangrijker dan ooit voor arbeidsbemiddelingsbureaus om de verwachtingen van kandidaten te overtreffen en de kans te vergroten dat ze opnieuw met een bureau willen werken. Het GRID 2023 Talent Trends Report identificeerde de belangrijkste gebieden waarop arbeidsbemiddelingsbureaus dat kunnen doen door het leveren van een soepel wervingsproces van begin tot eind.

Ervaringen van kandidaten tijdens het wervingsproces beïnvloeden loyaliteit

Kandidaten waren duidelijk dat in elke fase van het wervingsproces een soepele ervaring hun waarschijnlijkheid om met een bureau te werken zou verhogen. In elk van de onderstaande fasen toonde een positieve ervaring een overeenkomstige toename in de waarschijnlijkheid dat Benelux-kandidaten opnieuw met een bureau zouden werken:

• Recruiter vond banen die goed pasten: 45% toegenomen
  • Recruiter vond proactief nieuwe mogelijkheden toen een vacature niet doorging: 26% toename
  • Recruiter maakte functie-eisen duidelijk: 27% stijging

Kandidaten verwachten frequente communicatie voor en tijdens de opdracht

Regelmatige communicatie is de sleutel tot het behouden van talent: 83% van de Benelux-kandidaten die meer dan één keer per week van hun recruiter horen, zullen met hun recruitmentbureau blijven werken. Of het nu tijdens het recruitmentsproces is of tijdens een opdracht, 49% van de kandidaten verwacht minstens één keer per week iets van hun recruiter te horen. Als het gaat om het favoriete communicatiekanaal van kandidaten, is e-mail nog steeds oppermachtig, met 35% van alle kandidaten die dit als hun eerste keuze opnoemen – hoewel het belangrijk is om aandacht te besteden aan lokale voorkeuren, aangezien 27% van de kandidaten WhatsApp of andere app-notificaties prefereert in België en Nederland. Ondertussen stopte 22% van de kandidaten de samenwerking met een arbeidsbemiddelingsbureau als ze niet genoeg communicatie ontvingen van hun recruiter.

Snelle en accurate arbeidsbemiddeling is belangrijk

Op de vraag waarom ze voor een arbeidsbemiddelingsbureau kozen, antwoordde 29% van de werknemers in België en Nederland dat dit was omdat het bureau toegang had tot de banen die ze wilden, waarmee dit de belangrijkste reden was. Het waarmaken van deze perceptie loont: de bereidheid van een werknemer om opnieuw met een bureau te werken nam met 45% toe als de recruiter banen had gevonden die goed bij hen pasten. Snelheid is ook een prioriteit wanneer talent ervoor kiest om met een arbeidsbemiddelingsbureau te werken. Meer dan de helft van de kandidaten (55%) geeft aan dat ze binnen vier weken na hun eerste contact met een bureau een baan willen – en 10% hoopt zelfs binnen een week geplaatst te worden. De meeste arbeidsbemiddelingsbureaus zitten hier ergens tussenin en doen er volgens de gegevens van Bullhorn ongeveer twee weken over om een baan te vinden. Opmerkelijk is dat 55% van de kandidaten de samenwerking met een arbeidsbemiddelingsbureau stopzette om redenen die te maken hadden met snelheid: ofwel duurde het proces te lang, ofwel vonden ze een andere baan voordat het bureau het proces kon afronden.

“Nu uitzendbureaus ernaar streven om klanten te behouden en hun marges te verbeteren, is het belangrijker dan ooit om een loyale gemeenschap van tevreden mensen op te bouwen,” zegt Andre Mileti, Product Evangelist, Talent Experience bij Bullhorn. “De bedrijven die in dit klimaat zullen slagen, zijn de bedrijven die kandidaten snel in de juiste banen kunnen plaatsen en tegelijkertijd een gemakkelijke, consumentvriendelijke ervaring kunnen bieden. En de recruiters die dit het beste zullen kunnen, zijn zij die de juiste talentgerichte technologieën hebben om hun inspanningen te begeleiden.”

Lees het volledige rapport hier.

Over Bullhorn

Bullhorn is wereldwijd marktleider in software voor de uitzendbranche. Meer dan 10.000 bedrijven vertrouwen op het cloud-gebaseerde platform van Bullhorn om hun staffingprocessen van begin tot eind aan te sturen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Boston, met kantoren over de hele wereld. Bullhorn wordt nog steeds geleid door de oprichter en heeft wereldwijd bijna 1.500 mensen in dienst. Ga voor meer informatie naar www.bullhorn.com of volg Bullhorn op Linkedin of X.

Media contact:
Kara Prone
Director, Global Content and Communications
Bullhorn
media@bullhorn.com

Klaar om aan de slag te gaan?